İşlevsel- Okuma Yazma
İşlevsel- Okuma Yazma
- Okunan metinde açıkça dile getirilmeyen, örtük anlamlar dahil, düşünceleri bulmak,
- Metinde geçen olay ile gerçek yaşamdaki olaylar arasında ilişkiler kurmak,
- Metinde geçen olayları eleştirme, bu olaylar ve yazar hakkında kararlara ulaşmak ve
- Bu kararları yazıya dökebilme becerilerini kazanmış olmak, olarak tanımlanmaktadır.
Ülkemizde de, bu kavramın, daha fazla gündeme gelmesi gerektiğine inanmaktayız.
Çankaya Rotary Kulübü olarak; ülkemiz açısından büyük önem taşıdığına inandığımız bu konuda, ilerisi için yol gösterici olacak, uygulanabilir, iyi örneğe ulaşmak adına, bir proje oluşturarak, tercihen Ankaranın dezavantajlı bir bölgesinde, bir ortaokulun 5. sınıflarında uygulamak istediğimiz, pilot bir “Okuduğunu Anlama Becerilerini Geliştirme” Projesi başlatmak istiyoruz.
Bu konuda, akademik desteği; Yrd. Doç Dr. Ömer Kutlu Hocamızın müdürlüğünü yaptığı, Ankara Üniversitesi, Ölçme ve Değerlendirme Merkezi, ANKÜDEMden almak üzere, Merkez ile bir protokol imzalamış, bulunuyoruz. Bu protokol çerçevesinde, Merkez, pilot akademik çalışmayı bitirmiş olup, uygulama için MEBnın izni beklenmektedir.
Hedefimiz; yarıyıl tatili sırasında, proje uygulayıcısı hocalarımız tarafından, okulun Türkçe öğretmenlerinin, 1 haftalık bir eğitime tabi tutulması ile ikinci yarıyıl boyunca, hazırlanan müfredat desteğinin okulda uygulanması ve gelişmeyi takip için, belli aralıklarla, öğrenciler için hazırlanacak testler, vb. materyallerle, projenin gelişimini ölçüp, değerlendirmektir. İkinci yarıyıl sonunda; hocalarımızın hazırlayacağı bir rapor ile, kaydedilen başarı noktaları belirlenmiş olacak, tespit edilecek eksikliklerin giderilmesi için programda revizyonlar yapılacak ve bu rapor MEBmıza iletilecektir.
İkinci aşama olarak da; bu pilot denemesi yapılmış projenin, ülkemizin diğer şehirlerinde de, pilot okullar seçilerek, önümüzdeki ders yılında geliştirilmesi, denemesini planlamaktayız. Amacımız; "İşlevsel Okuryazarlık" konusunda, MEBnın kabul edebileceği bir müfredatın önümüzdeki yıllarda, tüm ilköğretim okullarına yaygınlaştırılmasıdır. Milli Eğitim Bakanlığımızın bu konuda, önümüzü açacağına, ve bizlere destek olacağına inanıyoruz.
Bu çalışma kapsamında;
- Öğrenci ve öğretmen eğitiminde nelerin yapılacağına, hedeflenen kazanımlara, öğretim etkinliklerine, geribildirim yollarına, anketlere yer verilen çalışma sürecine ilişkin programı akademisyenler oluşturacak,
- Pilot okullardaki öğretmen, yönetici, öğrenci ve velilere eğitim verilecek, destek ve katkıları alınacak,
- Uygulama uzmanlar ve kulübümüzden eğitim alacak gönüllüler tarafından izlenecek,
- İzleme sonunda aksayan yönlerle ilgili önlemler alınacaktır.
Bu ana çalışmayı desteklemek üzere, örnek olarak;
- Öğrencilere okul içinde doğal okul ortamını bozmayan "okuma ortamları-Kitaplıklar" kuracağız,
- Okullara, yazarlar getirip, çocuklarla etkileşimlerini sağlayacağız,
- Öğrencileri, “Bilim ve Teknik” gibi dergilere abone yapacağız,
- Kitap fiyatlarını destekleyerek, örneğin; 1 TLye kitap satışı yapacağız,
- Öğrencilere işlevsel okumayla ilgili ödüller vereceğiz.
UNESCO Türkiye Milli Komitesi de, bu projemizi desteklediğini bildirmiş bulunmaktadır.